«

»

jan 09

Fent és lent

Akiknek siker volt a szezonnyitó (Hegyi András)

Marvin Musquin
A szezonnyitó előtt óriási teher volt a francián. A holtszezoni sikerei után az egyik legnagyobb esélyessé lépett elő. Emellett Ryan Dungey visszavonulásával ő lett a KTM vezérmotorosa is, akinek a vadonatúj KTM-mel kellett azonnal bizonyítania. Musquin elég akadozva kezdett. Az időmérőn csak az 5., majd az előfutamában csak a 4. helyen végzett. Aztán a döntőben a rajtja sem sikerült. Csak a 9. helyen kezdte meg a felzárkózást. Utána viszont fantasztikus volt. Mint kés a vajban. Erőlködés nélkül előzött folyamatosan. Nagyon magabiztosan diadalmaskodott. Ez még csak az első verseny volt, de Musquin egyelőre sokkal magabiztosabb, mint bármikor.

Jason Anderson
A gyári husqvarnás 2017-ben sérülésekkel bajlódott az amerikai motokrossz bajnokságban. Ezt követően viszont nagyszerűen sikerült a holtszezonja, amely egészen más volt, mint a múltban. A megszokottól eltérően nem csak Floridában edzett. A világban több helyen, Ausztráliában és Svájcban is versenyzett, míg Florida helyett elsősorban Kaliforniában tréningezett. A felkészülése jól sikerült, hiszen sokkal jobban kezdett idén, mint 2017-ben. Egy éve egy 4. hellyel nyitott, míg idén egy 2. hellyel kezdett. Pedig Musquinhez hasonlóan ő sem rajtolt jól, a 7. helyről kellett feljönnie.

Justin Barcia
Barcia persze, hogy nagy név, hiszen kétszeres 250-es szuperkrossz bajnok. Aki azonban a 450-ben nem tudta megismételni az egykori 250-es sikereit. Se a Hondával, se a Yamahával, se a Suzukival. 2018 előtt pedig még inkább úgy tűnt, hogy Barcia 450-es karriere még bizonytalanabb irányban fog folytatódni. A JGR Team 3 év után nem hosszabbított vele szerződést. Sokáig úgy látszott, hogy a saját privát hondás alakulatában tudja csak folytatni a pályafutását. Aztán novemberben a Yamaha bevette a gyári csapatába a sérült Davi Millsaps helyére. Barcia 2015-ben és 2016-ban már yamaházott. Felemás teljesítménnyel. A 450-es Nationalben két győzelmet aratott, ellenben a szuperkrosszban még éremre sem volt képes. Idén viszont egyből megszerezte az első yamahás érmét a 450-es szuperkrosszban. Azaz 2014 után ismét dobogós lett a szuperkrossz királykategóriájában. Barcia volt az idénynyitó egyik meglepetése! Másfél hónap alatt nagyon versenyképes lett a Yamahával. Vezetett is, míg Barcia révén a Yamaha 2011 után kezdett ismét egy szezont éremmel a 450-es szuperkrosszban. Barcia egyelőre nagyon biztató!

Akiknek nem sikerült a szezonnyitó

Eli Tomac
A 45. amerikai szuperkrossz bajnokság szezonnyitójának a legnagyobb vesztese egyértelműen a gyári kawasakis Eli Tomac, akinek idén sem sikerült az idénynyitó. Tomac 2014 óta tagja a királykategóriának és azóta egyszer sem sikerült neki az első viadal. 2014-ben balesetet szenvedett az előfutamában, a vállsérülése miatt az első 4 fordulót ki kellett hagynia. 2015-ben a döntőben 2-szer bukott, csak a 20. helyen ért célba. 2016-ban a 4., 2017-ben az 5. helyen intették le. Míg idén az utolsó, 22. helyen értékelték. Hibázott egy nagyszerű kezdés után. Az időmérőn és az előfutamában is a 2. helyen végzett. A döntőt viszont fantasztikusan kezdte. Elhozta a rajtot, majd elhúzott, az első 7 körben csak ő vezetett. Míg megmotorozta a versenybeli leggyorsabb kört is. Csak ő tudott 53 másodperc alá menni. A 8. körben ellenben elrontott egy ugratót. Elhajlott kormánnyal és leszakadt nadrággal is visszaállt, de a vállsérülése miatt ki kellett állnia. Tomacnak tehát ismét fel kell zárkóznia egy 450-es szuperkrossz bajnokságban. Míg pontosan azt sem tudjuk, hogy milyen súlyos a vállsérülése.

Roczen
A csoda nem sikerült. A 3-szoros amerikai bajnok német Ken Roczen nem tudott győzelemmel visszatérni. De még éremre sem volt képes. Roczen a bajnokesélyesek közül a legrosszabbul rajtolt. Csak a 14. helyen kapta el a startot. Onnan jött fel a 4. helyig. Természetesen ez a 4. hely felfogható lenne sikernek is, hiszen ugyebár Roczen egy horror balesetet szenvedett el 2017 januárjában, amely akár a karrierének a végét is jelenthette volna, és ami miatt még mindig egy speciális csuklómerevítőt használ. És ami miatt közel egy éven át nem is versenyzett. Azaz szezonnyitóbeli 4. helye igencsak tiszteletreméltó. Azonban egy Roczen kaliberű motokrosszostól mégis többet vár mindenki. Egyelőre még egyáltalán nincs csúcsformában. Ugyan ő jött előre a legtöbb helyet, azonban jól láthatóan nem bírta tartani a legjobbak tempóját. Közel 13 másodpercet kapott Musquintől. Esélye sem volt az éremszerzésre. Csak a 6. leggyorsabb köridő volt az övé. Tomac, Musquin, Barcia, Anderson és a suzukis Weston Peick is gyorsabb volt nála. Míg a hajrára jól láthatóan elfáradt. Ami nem meglepő ilyen hosszú kihagyás és 11 műtét után. Roczentől mégis azt várjuk ennek ellenére is, hogy mindig az egyik főszereplő legyen. Lesz még az a jövőben?
Webb
A versenyben maradtak közül Cooper Webb érte el a legrosszabb eredményt a gyári versenyzők közül. A gyári yamahás azonban nem emiatt érezheti magát nagyon kellemetlenül. 2017 után ismét csak a 10. helyen zárt a szezonnyitón, azonban 2017-tel ellentétben immár nem ő lett a legjobb yamahás. Webb új csapattársa, Justin Barcia sokkal gyorsabb és eredményesebb volt nála. Ez nagyon sokat rontott Webb megítélésén. Pedig Webb nem rajtolt rosszul, az 5. helyen kezdett. Aztán folyamatosan esett vissza. Többször is hibázott. A 15. helyig is visszacsúszott. Aztán a hajrában megszerezte az 10. helyet, ám ez sem jelenti azt, hogy nem volt kudarc a számára a szezonnyitó.