«

»

jan 30

Csak japánok

2016 után először ismét csak japán motorok végeztek az első háromban egy 450-es szuperkrossz fordulóban. Manapság ez már meglepetésszámba megy. (Hegyi András)

Idén első ízben csak japán motorok foglalták el a dobogó mindhárom fokát. 2016. április 30-án történt ilyen utoljára. Azaz a legutóbbi 21 fordulóban mindig dobogóra állhattak a nem japán gépek. (A 2016-os szezon utolsó előtti, 16. fordulója egyébként több okból is nagyon emlékezetes volt. East Rutherfordban ért véget Ryan Dungey rekordszámba menő érmes sorozata. A 9-szeres amerikai bajnok 31 versenyen volt folyamatosan dobogós. Dungey azonban a 4. helyével is bajnok lett.) De vissza a nem japán motorokhoz. Manapság tényleg teljesen megszokott dolog az, hogy a nem japán motorok rendre bekerülnek a legjobb háromba a királykategóriás szuperkrosszban. Ez azonban nem volt mindig így.
A szuperkrossz hőskorában a nem japán motorok a legjobbak közé tartoztak. 1974 és 1978 között minden szezonban dobogós helyekre voltak képesek. 1974 és 1978 között összesen 34 fordulót rendeztek a királykategóriás szuperkrosszban és csak 12 fordulóban történt meg, hogy a nem japán motorok nem voltak dobogósak. A kor dobogós nem japán márkái a Penton, a Can-Am, a Bultaco, a CZ, a Husqvarna és a Maico voltak.
Aztán egy nagyon hosszú szünet következett. 1979 és 2011 között csak a japán márkák tudtak dobogón végezni! Ez a helyzet akkor változott meg, amikor Ryan Dungey 2012-ben eligazolt a KTM-hez. 2012 óta minden idényben képesek a nem japán motorok a dobogóra. Az osztrák KTM-csoport révén sosem látott mennyiségben gyűjtik be a dobogókat a nem japán gépek. Ráadásul egyre nagyobb mennyiségben azóta, hogy a KTM 2015-ben egy gyári Husqvarna csapatot is elindított a 450-es szuperkrosszban. (A Husky a KTM tulajdona.) 2012 és a múlt szombati 4. forduló között összesen 106 versenyt rendeztek és csak 17 viadalon nem volt nem japán motor a dobogón. Azaz csak a versenyek 16%-án nem voltak érmesek a nem japán gépek. Ráadásul 2015-ben és 2017-ben mindegyik fordulóban dobogóra állhattak a nem japán motorok. Pontosan ezért volt feltűnő, hogy az elmúlt szombaton egyetlen nem japán gép sem tudott a dobogón végezni.

A nem japán márkák dobogós szezonjai a 250/450 szuperkrosszban
1974 mind a 3 fordulóban dobogósak voltak a nem japán gépek
1975 mind a 4 fordulóban dobogósak voltak a nem japán gépek
1976 mind a 6 fordulóban dobogósak voltak a nem japán gépek
1977 a 10 fordulóból 7-ben dobogósak voltak a nem japán gépek
1978 a 11 fordulóból 2-ben dobogósak voltak a nem japán gépek
1979-2011 a nem japán márkák egyetlen dobogóra sem voltak képesek
2012 a 17 fordulóból 7 fordulóban nem voltak dobogósak a nem japán gépek
2013 a 17 fordulóból 5 fordulóban nem voltak dobogósak a nem japán gépek
2014 a 17 fordulóból 3 fordulóban nem voltak dobogósak a nem japán gépek
2015 mind a 17 fordulóban dobogósak voltak a nem japán motorok
2016 a 17 fordulóból csak 1 fordulóban nem voltak dobogósak a nem japán gépek
2017 mind a 17 fordulóban dobogósak voltak a nem japán motorok
2018 az első 4 fordulóban 3 versenyen voltak dobogósak a nem japán motorok