«

»

feb 16

Rajt sérülésekkel

A jubileumi 60. motokrossz vb-t rendezik meg idén. A szezon előtt pedig már sok a nagynevű sérült. (Hegyi András)

Először nem lesz Svéd GP

2015-höz hasonlóan idén is 18 fordulós lesz a vb. Két új pálya debütál. Thaiföld még csak négy éve tagja a vb-nek, azonban a dél-kelet ázsiai országban már a 3. pálya mutatkozik be. Az Egyesült Államokban is debütál egy pálya. A Charlotte Motor Speedway egy NASCAR pálya, amely a 8. amerikai helyszín, ahová ellátogat a vb. Az USA-ban idén két nagydíj is lesz, ilyenre utoljára 1992-ben került sor. Svájcba viszont 2010 után tér vissza a vb. Az MXGP és az MX2 azonban debütál az alpesi országban, hiszen a két jelenlegi kategória még sosem járt itt. A naptár legnagyobb szenzációját azonban az okozza, hogy kimaradt belőle a Svéd GP. A vb eddigi történetében, 1957 és 2015 között minden idényben megrendezték a Svéd Nagydíjat. Ez a hagyomány idén megszakadt.

Cairoli, Febvre, Townley, Tixier, Desalle mind sérültek

Tavalyhoz képest alaposan átalakult a királykategória, az MXGP mezőnye. Már nem 7, hanem csak 6 márka indul, mivel az olasz TM kiszállt. A 6 induló márka közül pedig négynél átalakult a gyári csapat. A Hondánál maradt a francia Gautier Paulin és az orosz Jevgenyij Bobrisev, míg a Yamahát továbbra is a belga Jeremy Van Horebeek és a tavalyi világbajnok, a francia Romain Febvre erősíti. A KTM-nél viszont a 8-szoros világbajnok olasz Antonio Cairoli új társat kapott a holland Glenn Coldenhoff személyében. A gyári Husqvarna alakulatnál a német Max Nagl új társa a francia Christophe Charlier. A gyári Suzuki csapatban a belga Kevin Strijbos új társa a korábbi MX2-es világbajnok és 250-es amerikai szuperkrossz bajnok, az új-zélandi Ben Townley. Míg a gyári Kawasaki duó teljesen kicserélődött. A zöldek két új embere a belga Clement Desalle és a francia Jordi Tixier. Az MXGP mezőnye pedig a kiskategóriából érkezett sztárokkal is erősödött. A 2014-es világbajnok Jordi Tixier mellett az MX2-ből még felköltözött a 2015-ös vb-negyedik svájci Valentin Guillod, valamint a 2015-ös világbajnok, a szlovén Tim Gajser is.

Az esélylatolgatás nehéz. Egyfelől az előszezoni versenyeken több győztest is láthattunk. Az Olasz Nemzetközi Bajnokságban Bobrisev nyerte az Elite kategóriát, míg Van Horebeek az MXGP géposztályban diadalmaskodott. Az angliai Hawkstone Parkban a gyári támogatott KTM-es skót Shaun Simpson nyert, míg a franciaországi Valence-ban Desalle volt a legjobb. Az MXGP erőviszonyaira azonban a sérülések is kihatnak, hiszen nagyon sok vb-esélyes már az előszezonban balesetet szenvedett. Cairoli tesztelés közben eltörte két bordáját, amiért egyetlen előszezoni versenyen sem indulhatott. Febvre az Olasz Nemzetközi Bajnokság 2. fordulójában szenvedett karsérülést. Tixier csuklóműtéten esett át egy korábbi sérülés miatt. Míg Desalle Valence-ban két futamgyőzelem után a harmadik futamban eltörte az egyik karját, amelyet meg is kellett operálni. A Kawasaki tehát különösen peches, hiszen nem tudni, mikor versenyezhetnek ismét a krosszosai.

Herlings bombaformában

A kiskategória, az MX2 is alaposan átalakult. Csak a TM-nél nem történtek változások. Az 5 másik márkánál viszont átalakultak a csapatok. A Honda nagyon meggyengült azzal, hogy a tavalyi világbajnok Tim Gajser felment az MXGP-be. A Suzuki már csak egyfős a svájci Jeremy Seewer személyében. A Kawasaki háromról kétfősre olvadt: a francia Dylan Ferrandis és a bolgár Petar Petrov maradt. A Yamahánál a belga Julien Lieber új társa az orosz Alekszandr Tonkov. A Husqvarna teljesen átalakult, hiszen két új krosszossal, a brit Max Anstie-val és az amerikai Thomas Covingtonnal vág neki a szezonnak. A gyári KTM csapat viszont kibővült, hiszen nem kettő, hanem háromtagú immár. A holland Davy Pootjes csatlakozott a lett Pauls Jonasshoz és a szupersztár honfitársához, Jeffrey Herlinghez, aki fantasztikus volt az előszezonban. A kétszeres világbajnok 3 különböző helyszínen, három különböző talajon menetelt. Menetelt az MX2-es versenyeken, menetelt az MXGP menők ellenében. Az olasz bajnoki nyitányon előbb megnyerte az MX2-es viadalt, majd a 4. helyen zárt az Elite futamban 3 MXGP menő mögött. A Hawkstone Parkban és Valence-ban viszont tökéletes volt. A két-két MX2-es futamgyőzelme után a szuperfinálékban az MXGP sztárok ellen is mindannyiszor győzött. Herlings egyértelműen a legnagyobb esélyes. Azonban ez így volt 2014-ben és 2015-ben is. Ám mindkétszer megsérült és nem lett világbajnok. Azaz a nagy kérdés megint az, hogy Herlings végig bírja-e a szezont sérülés nélkül?