feb 23

A gyári Kawasakinak is megvan a sérültje már.

Joshua Grant törött jobb lábát pénteken már megműtötték. Tyler Bowers helyettesíti. (Hegyi András)

A gyári Honda, a gyári Yamaha és a gyári Suzuki csapat sorsára jutott a gyári Kawasaki csapat is. Immár a gyári Kawasaki csapatban is annyira megsérült egy versenyző, hogy műteni kellett. A Hondánál Ken Roczen, a Yamahánál Justin Barcia, a Suzukinál Justin Bogle feküdt műtőasztalra, míg most pénteken a gyári kawasakis Joshua Grantet operálták meg.

Grant a múlt heti 7. fordulóban eltörte a jobb sípcsontját. Az időmérőn elrontott egy leérkezőt. Nem esett el, ám ennek ellenére is eltört a lábszára. Grant olyannyira megsérült, hogy nem kerülhette el a műtétet.

A Kawasaki pedig azonnal odaadta Grant motorját egy privát kawasakisnak. Ő Tyler Bowers, aki nagyon jól ismeri a 450-es Kawát, a 450-es mezőnyt, a 450-es szuperkrosszt, valamint a gyári Kawasaki csapatot. Összesen 7 szezonban versenyzett a 450-ben, a 450-es Kawasakival 2018 előtt 2011-ben, 2012-ben, 2014-ben, 2016-ban és 2017-ben is motorozott már, míg Grantet 2016-ban már helyettesítette, szintén egy sérülés okán, a gyári Kawasaki alakulatban.

Bowers nagy tapasztalatú versenyző, a 250-ben már van egy győzelme is, azonban azt tudni kell róla, hogy a 450-ben még sosem tudta magát beverekedni egy versenyen a legjobb 10-be.

feb 19

Reed, mint LaRocco

Az ausztrál Chad Reed még legendásabb lett. Most szombaton a 227. királykategóriás szuperkrossz viadalán vett részt. Ezzel az örökranglistán befogta Mike LaRoccot, aki 2006 óta tartotta a rekordot. (Hegyi András)

Mike LaRocco
Első verseny
LaRocco 18 évesen, 1989-ben mutatkozott be a királykategóriás szuperkrosszban.

Szezonjai
A Szikla 1989 és 2006 között összesen 18 szezonban versenyzett.

Márkák
LaRocco mind a négy japán márkával versenyzett. A Yamahával 1989-ben, a Suzukival 1990-ben, 1991-ben, 1996-ban és 1997-ben, a Kawasakival 1992 és 1995 között, míg a Hondával 1998 és 2006 között motorozott. A Hondával 115, a Suzukival 59, a Kawasakival 46, míg a Yamahával 7 versenyen indult.

Bajnoki címek
LaRocco sosem volt bajnok a királykategóriás szuperkrosszban. A legjobb helyezését 1994-ben érte el, a 2. helyen végzett.

Győzelmek
LaRocco 10 győzelmet aratott.

Érmek
LaRocco 81 dobogót gyűjtött össze.

Chad Reed
Első verseny
Az ausztrál 20 évesen, 2002-ben debütált a királykategóriás szuperkrosszban.

Szezonjai
Reed idén az egymás utáni 17. idényében versenyez.

Márkák
A legsikeresebb ausztrál krosszos idén Husqvarnával motorozik, míg korábban mind a négy japán márkával húzta a gázt. A Yamahával 2002 és 2008 illetve 2016 és 2017 között, a Suzukival 2009-ben, a Kawasakival 2010-ben illetve 2014 és 2015 között, míg a Hondával 2011 és 2013 között versenyzett. A Yamahával 135, a Hondával 40, a Kawasakival 28, a Suzukival 17, míg a Husqvarnával 7 versenyen szerepelt.

Bajnoki címek
Reed kétszeres bajnok, 2004-ben és 2008-ban volt a legjobb.

Győzelmek
Reed összesen 44 győzelmet aratott.

Érmek
Reed 131 alkalommal állhatott dobogóra. Ez abszolút rekord a 250/450 szuperkrossz történetében.

feb 19

Osborne címvédésre készül

A 2017-es Keleti-parti bajnok jobban kezdett, mint egy éve, amikor bajnok lett. Zach Osborne megnyerte a Keleti-parti szezonnyitót, a karriere alatt első ízben győzött egy idénynyitón. Az 5. sikerét ünnepelhette. (Hegyi András)

2015-höz hasonlóan idén is mindkét kiskategóriás szuperkrossz sorozat idénynyitóját megnyerték a nem japán márkák. 2015-ben a KTM duplázott, Keleten Marvin Musquin, Nyugaton Jessy Nelson volt a szezonnyitó győztese, míg idén Nyugaton a KTM-es Shane McElrath diadalmaskodott, Keleten pedig az elmúlt szombaton a husqvarnás Zach Osborne kezdett győzelemmel.
Pedig voltak gondjai. A rajtot a 6. helyen kapta el, 4 másodperces hátrányba került elég hamar az első helyezetthez képest. Aztán hamar fel is zárkózott, de a 3. körben a 3. helyről elcsúszott. Visszaesett az 5. helyig és közel 5 másodperces hátrányt szedett össze. Ezt követően viszont hibátlan volt. Megmotorozta a leggyorsabb kört. Csak ő tudott 51 másodperc alatti köridőt. A verseny kétharmadánál pedig átvette a vezetést és nagyon magabiztosan lett az első.

Osborne lett az első husqvarnás a 125/250 szuperkrosszban, aki 2 szezonban is győzni tudott. Sokadszorra bizonyította be, hogy mennyire kitartó krosszos. 2009 és 2011 között csak a világbajnokságon versenyzett, 2012-ben tért vissza a 250-es amerikai szuperkrosszba. Azóta pedig mindig érmes. Immár zsinórban 7 szezon óta. Ő a 8. krosszos, aki a kiskategóriás szuperkrosszban legalább 7 szezonban tudott dobogóra állni. Míg a 3. krosszos, aki zsinórban legalább 7 idényben volt képes éremre.
Két rekorder van. A legtöbb szezonban az ecuadori Martin Davalos volt érmes. Míg a legtöbb egymás utáni idényben Brock Sellards volt dobogós.

Versenyzők, akik legalább 7 szezonban érmesek lettek a kiskategóriás szuperkrosszban

Martin Davalos 9 szezon (2006, 2007, 2008, 2009, 2012, 2013, 2014, 2016, 2017)
Nathan Ramsey 8 (1996, 1997, 1998, 1999, 2001, 2004, 2005, 2006)
Brock Sellards 8 (1997, 1998, 1999, 2000, 2001, 2002, 2003, 2004)
Greg Schnell 8 (1995, 1996, 1997, 1999, 2000, 2001, 2002, 2004)
Mike Brown 7 (1991, 1992, 1994, 1995, 2001, 2002, 2003)
David Pingree 7 (1995, 1996, 1997, 1998, 1999, 2000, 2002)
Danny Smith 7 (1998, 1999, 2000, 2001, 2002, 2003, 2004)
Zach Osborne 7 (2012, 2013, 2014, 2015, 2016, 2017, 2018)
Versenyzők, akik zsinórban legalább 7 szezonban voltak érmesek a 125/250 szuperkrosszban
Brock Sellards 8 szezon (1997-2004)
Danny Smith 7 (1998-2004)
Zach Osborne 7 (2012-2018)

feb 18

Barciát hétfőn műtik

A gyári yamahás Justin Barcia sem lesz bajnok. Most szombaton eltört a jobb keze. (Hegyi András)

Nagyon nincs jó éve a gyári Yamahának. A másodéves Cooper Webb eddig a szezon egyik legnagyobb csalódása, még éremre sem esélyes. Az újonnan igazolt Davi Millsaps viszont nem is versenyzett idén, hiszen az októberben elszenvedett sérülései miatt váratlanul bejelentette a visszavonulását a szezon közben. A Millsaps helyére igazolt Justin Barcia az első 6 fordulóban a Yamaha új sztárjává vált, azonban a 7. fordulóban egy furcsa balesetben eltört a jobb keze. Hétfőn operálják, nem tudni mikor térhet vissza. Idén már nem lehet bajnok.

Barcia volt az egyik pozitív meglepetése a 450-es szuperkrossznak. Millsaps helyére igazolta le őt a Yamaha. A kétszeres amerikai bajnok első ízben kapott lehetőséget a gyári Yamahánál. Újoncként azonnal remekelt. 2014 után dobogóra állhatott, megszerezve az első yamahás érmeit, míg az összetettben a 2. helyen állt a 7. forduló előtt, ahol azonban nagyon balszerencsés volt. Az előfutamában elrontott egy hármas ugratót. Tovább ment, azonban hátulról a levegőben, teljesen vétlenül, ráugrott a kawasakis Tyler Bowers. Barcia jobb kezét ütötte meg a leérkező Kawa nagy sebességnél. Azonnal kiállt és azonnal be is gipszelték a kezét. A sérülése olyan súlyos, hogy műteni kell.

Az elmúlt két fordulóban a gyári Honda, Suzuki, Kawasaki és Yamaha csapat is elvesztette az egyik emberét. A Hondánál Ken Roczen szezonjának lett vége egy kényes kézsérülés miatt, a németet műteni kellett. A suzukis Justin Bogle épphogy visszatért a fejsérülése után és ismét megsérült, eltört a jobb felkarja, valamint megsérült az egyik csigolyája is, őt is megműtötték. A kawasakis Joshua Grant számára egy lábsérülés miatt ért véget idő előtt a 7. forduló. Míg Barciának ugyanúgy a jobb keze sérült meg, mint Roczennek.

De mint tudjuk, a szuperkrossz az egyik legdurvább túlélőverseny.

feb 18

Tomac mint Bayle

Tomac feltámadt. A gyári kawasakis fölényesen szerezte meg az idei 3. sikerét. Már neki is 16 győzelme van a szuperkrossz királykategóriájában, mint a legendás francia Jean-Michel Bayle-nek. (Hegyi András)

Eli Tomac kiszámíthatatlan. Miután zsinórban két fordulóban is nyerni tudott, eltűnt. Az 5. fordulóban körhátrányban csak a 13. helyen végzett, míg a 6. fordulóban már a rajtnál kiállni kényszerült. A 7. fordulóban viszont ismét Tomac-show volt. Az a nagyon nagy! A leggyorsabb volt az időmérőn. Megnyerte az előfutamát, majd rajt-cél győzelmet aratott. Az idei legfölényesebbet. Tomacnak tehát ugyanannyi győzelme van, mint az éllovasnak, a gyári husqvarnás Jason Andersonnak. Ám van egy óriási különbség kettejük között. Andersonnak 70 pontnyi előnye van Tomaccal szemben. Míg Anderson a 7. fordulóban is megmutatta, hogy ő idén a legnagyobb bajnokesélyes. Jól startolt, a 2. helyen motorozott, de bukott. Visszaesett a 7. helyig, ahonnan feljött a 4. helyig. Azaz Anderson a rossz versenyein is mindig a maximumot nyújtja.
Tomac a fölényes győzelmével a 16. sikerét ünnepelte a 450-es szuperkrosszban, azaz az örökranglistán befogta a szintén 3-szoros amerikai bajnok francia Jean-Michel Bayle-t. Tomac egyértelműen egyre inkább csatlakozik a legnagyobbak közé a királykategóriás szuperkrosszban is, amiért egyre inkább hiányzik neki a bajnoki cím is a 450-es szuperkrosszból. Amit idén is nehéz lesz begyűjtenie.

Bayle 16 győzelme
A francia 1989 és 1992 között versenyzett a királykategóriás szuperkrosszban. Összesen 57 viadalon szerepelt. Az első győzelmét 1990-ben, a 14. versenyén szerezte meg, míg az utolsó, 16. sikerét 1992-ben, az 54. viadalán ünnepelhette meg. Bayle 1991-ben bajnok volt. Bayle csak Hondával versenyzett Amerikában.

Tomac 16 győzelme
Tomac 2013-ben debütált a 450-es szuperkrosszban, aminek 2014 óta állandó tagja. Az első győzelmét 2015-ben, a 15. versenyén aratta. A 16. győzelmét a 71. viadalán szerezte meg. Tomac még nem volt képes bajnoki címre a 450-es szuperkrosszban. Tomac Hondával 3-szor, míg Kawasakival eddig 13-szor nyert.

feb 18

Roczen idén sem lesz bajnok

A német sztár az 5. idényében sem lesz bajnok a 450-es szuperkrosszban. Pénteken megműtötték a jobb kézfejét. Legalább 2 hónap kényszerpihenő vár rá. Az egyik bajnokesélyes végérvényesen kidőlt. (Hegyi András)

A gyári hondás Ken Roczen reménykedett abban, hogy minél hamarabb visszatérhet a szuperkrosszba. Azonban valószínűleg idén már nem is láthatjuk a 3-szoros amerikai bajnokot. Az ok: az előzetes diagnózisokhoz képest sokkal súlyosabban megsérült. Többszörös kombinált sérüléseket szenvedett el a jobb kézfején és csuklóján. Műteni kellett a hüvelykujját és a 2. kézközépcsontját – több csavarral és egy fémlappal rögzítették – , az összes kézközépcsontja kificamodott, az ínszalagjai elszakadtak a kezében, míg a csuklójában eltört a horgascsont. Tehát a bal keze után – 2017-ben sérült meg durván – a jobb keze is súlyos sérüléseket szenvedett el.
Ilyen kényes kézsérülések után Roczen számára nagyon nehéz lesz, hogy újra versenyképes legyen! Ugyebár a 6. fordulóban sérült meg, amikor egy bukásnál nagyon szerencsétlenül esett és a jobb kézfeje beszorult a gyári yamahás Cooper Webb motorjának a lengővillája és a hátsó kereke közé.

Roczen 2014 óta versenyzik a 450-es szuperkrosszban. Ez az idei 5. idénye és idén sem lesz bajnok. A Hondával egyértelműen nagyon peches, hiszen 2017 után idén is súlyosan megsérült és nagyon hamar vége lett a szezonjának. Ráadásul idén győzelemre sem volt képes. 2014 és 2017 között mindig nyert.
Roczen a felépülése alatt különböző hondás eseményeken vesz majd részt a 450-es szuperkrossz sorozatban és különböző hondás kereskedőknél.

feb 13

Roczent pénteken műtik

A 3-szoros amerikai bajnoknak a legrosszabb forgatókönyv jutott a 6. fordulóbeli balesete után. Operáció vár a gyári hondásra. Valószínűleg idén sem lesz bajnok a 450-es szuperkrosszban. (Hegyi András)

A német sztár hondás karriere eddig majdnem teljesen a sérülésekről szólt. Tavaly két győzelemmel nyitott, ám utána elsősorban a sérülések kapcsán volt beszédtéma Roczen. A tavaly januári szörnyű bukása után 11 műtéten esett át és közel egy évet kihagyni kényszerült. Idén pedig csak az első 5 versenyt élte túl sérülés nélkül. Azonban 2017-tel ellentétben győzelemre nem volt képes. A 6. fordulóban aztán a jobb keze beszorult a gyári yamahás Cooper Webb motorjának a lengővillája és a hátsó kereke közé. Ugyan nem olyan súlyos a sérülése, mint a tavalyi – 2017-ben szinte szétroncsolódott a bal karja, kézfejtől lapockáig – , azonban a műtétet most sem úszta meg. Ugyanaz a sebész műti majd meg, mint aki tavaly is elvégezte az operációkat rajta. A műtét után pedig teljesen bizonytalan visszatérésének az időpontja. Lehet, hogy pár verseny után viszontláthatjuk. De az is lehet, hogy csak a Nationalre tér vissza. Az viszont nagyon valószínű, hogy idén sem lesz bajnok a királykategóriás szuperkrosszban. A legfontosabb amerikai sorozatban.

Roczen tehát 2015 és 2017 után ismét megsérült a 450-es szuperkrosszban. A mostani azonban mégis más. Két egymás utáni idényben most sérült meg először. Hatalmas teher van rajta, hiszen a Honda azért igazolta őt, hogy véget vessen az aranyszárnyasok másfél évtizedes nyeretlenségi sorozatának Amerikában. Roczen egyelőre pedig nem váltotta be a hozzáfűzött reményeket. Eddig 9 versenyen szerepelt Hondával. Kétszer győzött, másik 3 viadalon dobogóra állt, míg kétszer komolyabban megsérült. Tavaly csak a 20. helyen végzett a 450-es szuperkrosszban. A 450-es Nationalben nem vett részt. Míg idén a 6. fordulóban ismét kidőlt a szuperkrosszban. Biztos, hogy valamennyi versenyt ki kell hagynia. Azaz a bajnoki esélyei egy csapásra lecsökkentek. Ez két dolgot jelent. Vagy Roczen visszatér a részsikerek kedvéért, kockáztatva azonban az újbóli sérülés lehetőségét. Vagy pedig a Honda-Roczen páros vár és teljesen egészségesen megpróbálják megnyerni a 450-es amerikai motokrossz bajnoki címet. Ez utóbbi forgatókönyv tűnhet az ésszerűbbnek. Roczen kétszeres 450-es National bajnok, azaz ő versenyképesebb a 450-es motokrosszban, mint a 450-es szuperkrosszban. Egy esetleges bajnoki címmel pedig azonnal egy legendás hondás lehetne, hiszen ő lenne az első hondás bajnok a 450-es Nationalben 2004 óta.

feb 12

Suzuki adatbank

Justin Hill győzelmével ismét főszereplő lett a Suzuki a kiskategóriás szuperkrosszban. (Hegyi András)

Első győzelem
A Suzuki első kiskategóriás szuperkrossz győzelme 1985. február 2-án született meg a kaliforniai Anaheimben a Nyugati-parti 125-ös sorozat 2. fordulójában. Azaz a kiskategória második viadalán már győzni tudott a márka. A kétütemű RM125 nyergében az amerikai Mike Healey diadalmaskodott.

Első négyütemű győzelem
1985 és 2004 között csak kétütemű motorokkal nyert a Suzuki. A márka négyütemű 250-es gépe, az RM-Z250 első ízben 2005. január 15-én győzött a kiskategóriás szuperkrosszban. A Nyugati-parton, a bajnokság 2. fordulójában, az arizonai Phoenixben az amerikai Broc Hepler vezette sikerre a szelepes Suzukit.

Akik a legtöbbször nyertek
Eddig 28 versenyző volt képes győzni a Suzukival. Ketten aratták a legtöbb győzelmet. Az amerikai Damon Huffman és Ryan Dungey fejenként 12-12 sikert jegyzett.

Legtöbb győzelem egy szezonban
A legtöbb győzelmet egy idényben a Suzuki 1990-ben aratta. Összesen 11 sikert jegyzett a márka. A Suzuki eddig 95 győzelmet aratott.

Akik a legtöbb szezonban nyertek
A suzukis nyertesek közül Damon Huffman és Ryan Dungey győzött a legtöbb idényben. Mindketten 3-3 szezonban voltak képesek győzni. Huffman 1993-ban, 1994-ben és 1995-ben is diadalmaskodott, míg Dungey 2007-ben, 2008-ban és 2009-ben is győzni tudott.

Aki a legtöbb győzelmet aratta egy szezonban
A szezonbeli legtöbb suzukis győzelem Denny Stephenson nevéhez fűződik, 1990-ben 8 versenyen volt a legjobb.

Bajnoki címek száma
A Suzuki összesen 13 bajnoki címet szerzett a 125/250 szuperkrosszban. A kétütemű RM125 12, a négyütemű RM-Z250 1 bajnoki címre volt képes. 1985-ben, 1987-ben, 1988-ban, 1990-ben, 1992-ben, 1994-ben, 1995-ben, 1997-ben, 2001-ben, 2003-ban és 2009-ben volt bajnok.

A Suzuki kiskategóriás szuperkrossz bajnoki címeit 12 versenyző gyűjtötte össze, akik közül a legsikeresebb Damon Huffman a maga 2 bajnoki aranyával, aki 1994-ben és 1995-ben volt bajnok.

feb 12

Roczen sérülése

Az első diagnózisok szerint eltört a gyári hondás Ken Roczen jobb kézfeje, pontosabban az egyik kézközépcsontja. Megint oda a bajnoki álmoknak? (Hegyi András)

A 3-szoros amerikai bajnok német Ken Roczen, aki ugyebár mindenidők legfiatalabb világbajnoka is, az első 5 fordulóban mindig ki tudta védeni a nagyobb baleseteket. Most szombaton viszont nem sikerült neki. Már a rajtnál tömegbukásba keveredett, majd a felzárkózása alatt összeütközött a gyári yamahás Cooper Webbel. Ráadásul olyan szerencsétlenül esett el, hogy a jobb keze beszorult Webb Yamahájának a hátsó kereke és a lengővillája közé. Roczen nagyon fájlalta a kezét. Nem véletlen, hogy az első vizsgálatok szerint eltörhetett a jobb kézfejének a 2. kézközépcsontja. Ha a további vizsgálatok megerősítik ezt a kórképet, akkor Roczen akár nagyon nehéz helyzetbe is kerülhet a bajnoki címet illetően.

Roczen jövője a sérülés mértékétől függ. Ha műteni kell, akkor lehet, hogy ki kell hagynia versenyeket is. De mivel csak egy kézközépcsontja törhetett el, egyáltalán nem biztos az operáció, amiért akár már a 7. fordulóban is kipróbálhatja magát. Azonban törött kézfejjel biztosan nem lesz olyan versenyképes. Fájós kézzel nem könnyű a gázt húzni valamint fékezni!

feb 11

Anderson dupla

Az 5. forduló után a 6. fordulóban is a gyári husqvarnás nyert. Csak ismételni lehet: még sosem motorozott ennyire jól a 450-ben. (Hegyi András)

Jason Anderson egyelőre olyan magabiztos, mint a 2014-es idényben, amikor is bajnok lett a 250-es Nyugati-parti bajnokságban a KTM nyergében. 2014 után aratott ismét egymás után két győzelmet az Ember (El Hombre). Azaz a 450-ben tényleg a legjobb formájában húzza a gázt. Először duplázott, míg először aratott 3 győzelmet egy idényben.
Jól rajtolt, majd a fél távnál az élre állt és nagyon magabiztosan diadalmaskodott. Anderson Ryan Dungey és Jimmy Ellis mellett a 3. krosszos, aki egy nem japán motorral egymás után legalább 2 győzelmet aratott egy 250/450 szuperkrossz szezonban. Míg Dungey és Ellis mellett Anderson szintén a 3. krosszos, aki egy nem japán motorral legalább 3 győzelmet aratott egy királykategóriás szuperkrossz szezonban. Anderson azonban amiatt lehet nagyon elégedett, hogy 6 forduló után már 28 pontos előnnyel rendelkezik az élen.

Anderson azelőtt a yamahás Justin Barcia előtt vezet, aki idén még nem volt képes győzelemre. Anderson a legnagyobb nevek ellenében pedig még nagyobb előnnyel vezet. A KTM-es Marvin Musquin ugyan ismét dobogós lett a szezonnyitó után, azonban 45 pontos a hátránya a 8. helyen. A hondás Ken Roczen a 4. helyen áll 39 pontos hátránnyal. Azonban Roczen legnagyobb baja az, hogy egy balesetben eltörte a jobb kézfejét, pontosabban a kézközépcsontját. A kawasakis Eli Tomac viszont tömegbukásba keveredett a rajtnál, ugyanúgy kiállt, mint az idénynyitón. Tomac csak a 12. helyen áll a tabellán és már 77 pontos a hátránya.

Akik legalább 3 győzelmet arattak nem japán motorral egy 250/450 szuperkrossz idényben
Jimmy Ellis (Can-Am) 4 győzelem (1975)
Ryan Dungey (KTM) 4 (2012), 8 (2015), 9 (2016), 3 (2017)
Jason Anderson (Husqvarna) 3 (2018)

Akik egymás után legalább 2 győzelmet arattak nem japán motorral egy 250/450 szuperkrossz idényben
Jimmy Ellis zsinórban 4 győzelem (1975)
Ryan Dungey 2 (2012), 3 (2015), 3 (2016)
Jason Anderson 2 (2018)

Régebbi bejegyzések «